برنامه ها و اقدامات پیشنهادی در جهت اصلاح فرهنگ مصرف

 

1ـ تشکیل ستاد ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی در استانها، شهرستان‌ها با محوریت آموزش و پرورش، که اگر این فرهنگ در بین کودکان و نوجوانان جا بیفتد و آموزش داده شود به فرهنگ عمومی تبدیل می‌گردد.

2ـ ایجاد ستادهایی در مدرسه به عنوان ستاد ترویج مصرف کالاهای داخلی (هم اکنون ستادهایی همانند امر به معروف و .... فعالند که نتایج مثبتی داشته‌اند) و هماهنگی معلمان در جلسات شورای معلمان با توجه به وضعیت مدرسه و دانش‌آموزان.

3ـ گنجاندن موضوع فرهنگ مصرف کالاهای داخلی در کتب درسی، نشریات و کتب کمک درسی.

4ـ استفاده از وسایل کمک آموزشی: از فبیل پوستر، اسلاید، فیلم و کامپیوتر و اینترنت می‌تواند نقش اساسی در امر آموزش باشد. اثری که یک فیلم و توضیحات به معلم به صورت مکمل یکدیگر می‌تواند در تفهیم مسائل داشته باشد بی‌شک مهمتر از تدریس از روی کتاب، تخیل و تصور است.

5ـ آموزش به فرهنگیان با برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت جهت آموزش این مطالب به دانش‌آموزان.

6ـ اختصاص ساعاتی از درس انشاء در کلیه دوره‌های تحصیلی در مورد فواید مصرف کالاهای داخلی.

7ـ تشویق و ترغیب فرهنگیان به ایجاد وبلاگ و در نهایت انتخاب برترین‌ها و تقدیر از آنها.

8 ـ تهیه برشورهای و تراکت‌هایی در این زمینه و همچنین مقایسه فرهنگ مصرف در کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای شرقی مثل ژاپن و چین و .... و ارائه آمار مستند. ( طبق آمار 83% ژاپنی‌ها مصرف کالاهای داخلی را ترجیح می‌دهند حتی اگر کیفیت آنها پایین‌تر از جنس خارجی باشد.)

9ـ اختصاص دقایقی از وقت کلاس توسط معلمین به ترویج این امر (مثلا 5 دقیقه اول کلاس).

10ـ دعوت از افراد مسلط از نظر علمی و برگزاری سخنرانی در مدرسه

11ـ الگو سازی و استفاده معلمین از کالاهای داخلی

12ـ انجام مسابقات مختلف مانند مسابقات کتابخوانی، انشاء نویسی، مقاله‌نویسی و سایر برنامه‌های فرهنگی، هنری درباره این موضوع و اهداء تقدیرنامه که هزینه بسیار کمی در بر دارد.

13ـ اختصاص دقایقی از مراسم آغازین در مدرسه

14ـ آموزش به دانش‌آموزان و اینکه والدین خود را به خرید وسایل ساخت داخل ترغیب نمایند. ( مثل ایفای نقش همانندی بهداشتیار و همیار پلیس)

15ـ استفاده از روحانیون، ائمه جماعت و امامان جمعه و مجموعه‌های مرتبط مثل سازمان تبلیغات اسلامی مخصوصا در مدارس متوسطه.

16ـ فعال ساختن جوانان و نوجوانان در این زمینه همانند فعالیت‌های ملی و سازندگی که با امر و تدبیر رهبر معظم انقلاب (ره) ایجاد گردید.

17ـ خرید وسایل ساخت داخل برای تجهیز مدارس نظیر بخاری، یخچال، رایانه، تلویزیون و ...

18ـ تبلیغ کالاهای داخلی بر روی کیف و کتاب، دفاتر و سایر لوازم التحریر به جای خودنمایی کردن محصولات و عکس‌های شخصیت‌های کارتون خارجی.

/ 0 نظر / 11 بازدید