نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سازی مصرف تولیدات داخلی

مصرف: عبارت است از مخارجی که در کالاها و خدمات مصرفی به منظور ارضاء فوری مصرف کننده صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر مصرف به کارگیری و استفاده از کالاها و خدماتی در جهت اجابت خواسته‌های فرد در کوتاه مدت به صورتی که کالاها و خدماتی در جهت اجابت خواسته‌های فرد در کوتاه مدت به صورتی که کالاها و خدمات مصرف شوند و اثری از آنها باقی نماند.

فرهنگ: مقصود از فرهنگ چگونگی و روش انجام و عینیت یافتن موضوعی مشخص است. چگونگی رفتار و کنش در قلمروی مشخص، ریشه در اعتقادات،‌ باورها، دانش و معلومات و در مجموع پذیرفته‌های مشترک اعضای جامعه دارد. مثلا وقتی سخن از فرهنگ مصرف کالاهای داخلی به میان می‌آید منظور نوع نگرش، دانش
و اعتقادات درونی شده مردم در مورد مصرف کالاهای داخلی در مقابل کالاهای تولید خارج می‌باشد.

ادگار شاین در مورد مفهوم فرهنگ می‌گوید: «فرهنگ ساخته یک گروه انسانی است، هر کجا که یک گروه دارای حد کافی از تجارب مشترک باشند فرهنگ شکل می‌گیرد.»

اهمیت آموزش و پرورش

اینکه آموزش و پروش برای افراد جامعه امری ضروری، مهم و مفید است موضوع تازه‌ای نیست. قبل از ظهور اسلام و مسیحیت دانشمندان متعددی به اهمیت آموزش و پرورش پی برده و گسترش و توسعه آن را توصیه نموده‌اند.

در ایران نیز آموزش و پرورش از نقش اساسی برخوردار بوده است و همه شعرا، اندیشمندان و صاحبنظران
 در مورد فراگیری علم و دانش توصیه‌های فراوان نموده‌اند. با گرویدن ایرانیان به دین مبین اسلام و پیروی
 از پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) پیشرفت قابل ملاحظه‌ و چشمگیری در زمینه آموزش و پرورش داشته‌اند.

حضرت امام علی (ع) می‌فرمایند: «هر کس به من کلمه‌ای یاد داد به درستی که مرا بنده خود ساخت.»

یا در جایی دیگر می‌فرمایند: «قلب‌ها بسان ظرف‌هایی هستند که بهترین آنها، فراگیرترین آنهاست.» [1]

آدام اسمیت [2]یکی از اقتصاددانان معتبر بر این عقیده است که: « آموزش افراد در واقع نوعی سرمایه‌گذاری در آنهاست و انسانها با آموزش به سرمایه مبدل می‌شوند و همچنین سرمایه‌گذاری در آموزش دارای بازده مثبت اقتصادی است.» [3]

 


[1] - نهج البلاغه

[2] -(1790ـ 1723) Adam smit

[3] - تقوی، مهدی، مبانی علم و اقتصاد، مرکز آموزش و پژوهش صنایع ایران، چاپ اول، 1370 ه.ش

/ 0 نظر / 14 بازدید